16 februari 2012

Vilka verktyg är bäst?

Jag har fått en hel del frågor som alla har den gemensamma nämnaren, "Vilka verktyg är bäst?"
Frågan är intressant och skapar en del förvirring eftersom i stort sett alla som svarar på frågan ofta framhåller de verktyg de själva använder. I grunden faller det sig naturligt eftersom de själva, (förhoppningsvis framgångsrikt), arbetar med just dessa verktyg och därför framhåller dessa som bäst.
I ett försök att bringa lite klarhet i frågan så saxar jag in en fråga/kommentar från sign. Robban och det svar jag gav...
The Holy Grail

==========Frågan==========
Robban
Feb 14, 2012 01:42 PM

Jag håller på att lära mig och har ett påstående och ett par frågor: "EMA och WMA reagerar snabbare än SMA" För- och nackdelar med att de vänder snabbare?

Varför kombinerar man SMA10/EMA30 istället för SMA10/SMA30 eller EMA10/EMA30? Spelar det någon större roll vilken kombination man har eller är det den underliggande kursen som styr vad som passar bäst( om man tittar historiskt)?

Bra initiativ till blogg som säkert kommer ge mycket nyttigt till oss nybörjare. Tack på förhand P.S. Jag håller på att läsa Come into my tradingroom av Dr. Alexander Elder samtidigt. Har du läst den/ isf har du någon åsikt? Han förespråkar sina egna signaler Force index, Elder-ray och Bull/Bear power. D.S

===========Svar===========
noonne
Feb 14, 2012 06:01 PM

Hej Robban, - och tack!
Låt mig svara från ett helt annat perspektiv. Om du skulle börja idrotta, så finns det en mängd olika idrottsgrenar att välja mellan. Likadant är det med trading, du väljer din gren och därefter lämplig "utrustning".

Min "gren" är daytrading, och min ledstjärna är "keep it simple".
Kriterierna när jag valde min utrustning/verktygslåda var att de skulle vara enkla att förstå och att de skulle finnas i alla tradingplattformar direkt från start, det gör mig flexibel och oberoende.


Jag läste in mig lite på Dr. Elders bull/bear power innan svaret och smålog inombords när ja läste, - det där är precis det jag läser ut ur candlestick´s, exakt samma sak, - svaret på frågan om vem av djuren som har övertaget?

Vad jag vill ha sagt är att, när du valt din tradinggren finns det olika kategorier verktyg du behöver, och inom var kategori så gör verktygen i stort sett samma sak, skillnaden ligger endast i hur de visualiserar resultatet för dig som skall utvärdera/agera.

Det här leder oss fram till det viktiga, individen som skall utvärdera/agera utifrån verktygets utmatning på skärmen, vad har han/hon för "bildseende"? - ser individen signalerna bättre med det eller det verktyget? - det är det viktiga.

Jag har lagt en hel tid på att hitta rätt verktyg, många har lovar runt och hållit tunt, andra har varit svårtydda eller svåravlästa när man har fler charts på samma skärm. Efter flera års sökande sitter jag nu och arbetar med de få verktyg jag alltid haft med mig från början, candles, bollingerband, några MA, lite fibo och ett simpelt RSI. Lite snopet känns det faktisk nu när jag tänker på det.

Min slutsats i det här "svammlet" från min sida är att det är inte verktygen som gör dig till duktig trader, - det är kunskapen att arbeta med de verktyg du väljer.

En enkel övning när man är i stadiet att välja verktyg är att sätta sig med ett 5 min. charts och bevaka ett enda index i 3 dagar med endast candle´s och bollingerband std.inställning, samtidigt som man papperstradar. Det är otroligt hur mycket man hinner lära sig se på så kort tid. Efter det läser man in sig på candlestick´s och tar en 3dagars till. Jämför resultaten från första och andra papperstraden så ser du hur mycket du kan lära sig läsa ut endast av prisrörelse och sarg, - Keep it simple

Ang. dina frågor om MA´s, så finns de varken för eller nackdelar, det handlar bara om att hitta en kombination linjer som interagerar och genererar köp/säljsignaler, och där har kombinationen SMA10/EMA30, alt. WMA10/EMA30 visat sig tillräckligt tillförlitlig med köp/säljsignaler för att generera vinst långsiktigt.

Här är en läsvärd webbsida på temat: http://www.swing-trade-stocks.com/traders-action-zone.html

2 kommentarer:

  1. Tack för att du tar dig tid och svarar både en och två gånger.

    SvaraRadera
  2. Hej Robban,

    Jag tycker frågeställningen är så intressant, så att den förtjänar att komma lite mer i ljuset. Kanske svaret spar en del tid , (och frustration), för er som är på G. Det tog mig lång tid att inse det självklara...

    SvaraRadera