1 mars 2012

Dagens första trade - Pivottraden...

Hej vänner,

Många gånger kan det vara svårt att hitta någon bra tradingidé på morgonen, så här kommer en post där jag visar hur "pivottraden" fungerar när den går enligt skolboken.

Morgonen börjar med två långsvansade stickor, - Marknaden köper svaghet. Svansarna går långt utanför "sargen", (Bollinger), och det är signalen "Go long". Efter entry är första steget att få dit stoppen @entry, sedan låter man stoppen följa med upp på lämpligt avstånd från priset. Ju närmare målet, (i detta fallet 6888), ju "tightare" kommer stoppen. När priset väl når 6880_ich kan man gå över till 1-stick stopp som i bilden hamnade på 6875. Väl vid mål gör man exit, - Bli inte girig!

Dagens första trade - Pivottraden


Update 1 - Mapping the day
Vi har fått en lämplig kandidat för dagens första fiboberäkning i och med toppen @6900 och kalkylerar fram Fibo Ext-nivåer.


Update 2 - Forumsnack:
"Om detta var ett riktigt skolexempel, vad var det som gjorde att du inte stängde eller gick kort redan vid dax 6862-6867?"

Svar: - Trendlinjer, TAZ-tracking och rutin. Strax ovanför TAZ 4 avtar normalt kraften i rallyt, se bild 2...
Som vi ser i bilden är 6862-6867 TAZ 2 i TAZ-tracking och en "inbjudan" att öka sin position. Vid TAZ 3 och 4 ökar dock risken om man tänker öka sin i detta fallet long-position. Vid TAZ 4 är det oftast riktigt risky att öka...


.........hm...måste varit en stor dos rutin i det där....
Har du någon beskrivningen på hur de TAZ zonerna fungerar, och hur får du in dom i graferna?

Svar: - En för daytrading anpassad beskrivning är på G som pdf. PDF:en Glidande Medelvärde, som tar upp MA-linjer är en bra grund inför TAZ-teorier. Den ligger redan ute i "gralen", (sidan "The Grail" ->>), det är där pdf:er hamnar när de är klara. Tills dess hänvisar jag hit ->>
Hur man får in de för TAZ-tracking nödvändiga MA-linjerna finns beskrivet på sidorna "Software" ->> och "Howto Nija" ->>


Noonne, jag har inte tagit position på DAX idag. Tycker den betett sig paradoxalt hela dagen. Flera långa stickor uppåt, sen en ny high, flera stickor uppåt ny high, osv osv... Kanske jag som har för lågt IQ för att fatta vad den håller på med men Stickorna säger en sak, TAZ en annan och momentumindikatorerna gav inte heller någon bra bekräftelse åt något håll.

Svar: - Det är där rutinen kommer in, varje dag får vi alltid ngn. form av mönsterupprepning som man lär sig se med tiden.
När jag började rita mina bilder för länge sedan märkte jag detta "fenomen". Helt plötsligt blev allting väldigt tydligt. Första 2 handelstimmarna t.ex, plocka ett gäng gamla dagar och kartlägg bara den tidsperioden. Börja med att titta på "ansatsen", (07.00 till 09.00), kartlägg den och sätt den sedan i förhållande till perioden 9 till 11. Där finns en statistiskt fördelaktig upprepning som indikerar troligaste riktning för perioden 9 till 11...


Update 3 - Möjlig ny trendkanal


Update 4 - Hela handelsdagen


Update 5 - Handelsdagen upp och ner
Låt mig avsluta dagens blogg med att vända handelsdagen upp och ner, så får vi se om vi ser mer. När man ser dagen så här ser vi ganska klart att det inte va ngn. större tvekan om vem som har kommandot.

Bästens
/noonne

2 kommentarer:

  1. Du kör alltså en cluster av trendlinjer för att se vad vi reagerar på och allt eftersom uppenbarar sig riktningen ?

    sen undrar jag om du konstant ändrar "fiborange" allt eftersom nya toppar skapas, hur mäter du i så fall ext 1 & 2 på upp sidan ?


    mvh/
    johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johan,

      Trendlinjer:
      Jag låter stickorna undan för undan visa mig möjliga fixpunkter för trendlinjer, när f-punkterna uppstår sätter dit linjer, m.a.o. "tracking the move".

      Fibo:
      Jag ändrar sällan en satt Fibo, däremot gör jag en ny Fibomätning/beräkning när ny topp/botten uppstår.

      Hänger du med?...

      Radera